Otvaikai

ERGOTERAPEUTO KONSULTACIJA

8 sensorinės sistemos ir veiklos, galinčios padėti pojūčių siekiantiems vaikams

Kas yra pojūčių ieškotojai/ siekėjai?

Tai vaikai, kurie nepakankamai reaguoja į jutiminę informaciją ir aktyviai ieško sensorinių patirčių.

Visa tai susiję su sensoriniu apdorojimu – procesu smegenyse, kuris interpretuoja visus gaunamus pojūčius iš aplinkos.

Tam, jog vaiko jutiminė sistema galėtų užregistruoti, pripažinti, atpažinti ar pastebėti tam tikrą dirgiklį, jam reikia daug daugiau to stimulo dažnio, intensyvumo ar trukmės.

Kai vaikas turi jutiminio apdorojimo sunkumų, turinčių įtakos jo kasdieniam gyvenimui (dėl didelio judrumo nejaučia ir neturi savisaugos instinkto, sunku atlikti užduotis, kurios reikalauja susikaupimo, pasireiškia neadekvatus vaiko elgesys) būtina tinkamai parinkti veiklas, kurių metu vaikas saugiais bei socialiai priimtinais būdais patenkins savo sensorinį poreikį.

Koks vaikų elgesys gali rodyti, kad jie siekia gauti iš aplinkos papildomos stimuliacijos?

Tai gali pasireikšti:

  1. dažnu daiktų ar net žmonių uostymu;
  2. kitų žmonių ar objektų lietimu;
  3. labai dideliu judrumu, sukimusi aplink savo ašį, buvimu aukštyn kojomis;
  4. sunkumai išsėdint vietoje;
  5. itin garsios muzikos ar kitų aukštą dažnį skleidžiančių garsų mėgimas;
  6. tvirtų apkabinimų/suspaudimų patikimas, kai net galime stebėti kaip tvirčiau apkabinus, vaikas atsipalaiduoja ir nurimsta
  7. rankovių, pieštukų ir kitų daiktų kramtymu, nuolatiniu įsidėjimu į burną. Arba gali labai patikti maistas, kuris yra traškios tekstūros bei ryškaus skonio. Tai negalioja kūdikiams, kurių pažinimas būtent tokiu pažinimo keliu vyksta;
  8. ryškios šviesos, šviečiančių spalvotų lemučių, šešėlių ar kitų vizualinių sensorinių pojūčių siekimas.

Kokios veiklos gali būti naudingos?

Tam, kad parinktume tesingai veiklas, kurios padėtų mažiesiems gauti tinkamais bei priimtinais būdais stimuliacijos MUMS REIKIA: suprasti ir išsiaiškinti kokių pojūčių vaikas siekia!

Vizualinė sensorinė sistema (rega). Jei vaikas siekia įvairių vizualinių sensorinių pojūčių…

  • Paruoškite vaikui užduotėlių, kurios būtų: labirintai, taškelių sujungimai, galvosūkiai ir kt.
  • Įsigydami naujus žaislus ar priemones užtikrinkite jų spalvų bei raštų įvairovę
  • Žaiskite su žibintuvėliais ir kitomis šviečiančiomis priemonėmis, kurkite įvairius šešėlių pasirodymus
  • Naudokite lavos lempas, pasigaminkite namų sąlygomis sensorinius buteliukus
  • Atliekant užduotis naudokite vizualinius pastiprinimus: paveikslėliai, ryškios formos, spalvos, smėlio laikrodukai

Gustatorinė sensorinė sistema (skonis). Jei vaikas siekia įvairių skonių pojūčio…

  • Pasiūlykite traškius užkandžius (morkas, agurkus ir kt.)
  • Pasiūlykite kramtyti kramtomąją gumą
  • Skatinkite gėrimus gerti per šiaudelį
  • Geriant vandenį galima įdėti citrinos ar greipfruto griežinėlį
  • Naudokite specialius guminius antgalius ant rašymo priemonių. Tai gali patenkinti norą pamokų metu dėtis viską į burną, o taip pat gali padėti sukoncentruoti dėmesį

Taktilinė sensorinė sistema (lietimas).  Jei vaikas siekia taktilinių pojūčių…

  • Tvirtai visu delnu, o ne pirštų galiukais paglostykite vaiką
  • Pasiūlykite vaikui fidget suktuką, antistresinius, įvairių tekstūrų kamuoliukus, slaimą
  • Pieškite pirštukais su specialiais nuplaunamais dažais
  • Lipdykite iš molio, plastelino ar ergoterapinės masės
  • Žaiskite su vandeniu, purvu, kinetiniu arba paprastu smėliu
  • Pasiūlykite vaikui vilkėti drabužius šiurkštesniu paviršiumi

Vestibiuliarinė sensorinė sistema (pusiausvyra). Jei vaikas siekia vestibiulinės sistemos pojūčių…

  • Leiskite vaikui žaisti žaidimų aikštelėse, kur yra supynės, čiužyklės, laipiojimo sienelės
  • Pasisodinkite ar pasiguldykite vaiką ant terapinio kamuolio ir ridenkite kamuolį įvairiomis kryptimis
  • Galite paruošti įvairius kliūčių ruožus, kur vaikas per juos galės pereiti rankomis, o tuo tarpu Jūs prilaikysite vaiko kojas iškeltas aukštai
  • Galite visa šeima žaisti žaidimą „Twister”
  • Kartu su vaiku imituokite įvairius gyvūnus
  • Įjunkite mėgstamą vaiko muziką ir šokite kartu!

Auditorinė sensorinė sistema (klausa). Jei vaikas siekia auditorinės sistemos pojūčių…

  • Pasiūlykite vaikui žaisti su muzikos instrumentais ar kitais žaislais skleidžiančiais įvairius garsus/ muziką
  • Leiskite vaikui klausytis muzikos per ausines (saugiu garsu)
  • Prieš miegą galima naudoti baltą triukšmą ar kt. vaikui patinkančius garsus
  • Žaidimo forma galite įrašyti ar paleisti įvairius garsus ir paprašyti, kad vaikas įvardintų koks tai garsas arba kas jį skleidžia

Olfaktorinė sensorinė sistema (uoslė). Jei vaikas siekia kvapų įvairovės ir turi polinkį viską uostyti…

  • Naudokite įvairias kūno priežiūros priemones, kurios turi ryškų kvapą: dušo žele, šampūnas ar losjonas
  • Naudokite kvapų difuzorių su įvairiais eteriniais aliejais
  • Parinkite maistą, turintį išraiškingą/stiprų kvapą
  • Žaiskite tokius žaidimus kaip „atspėk kvapą“. Paprašykite vaiką užsimerkti ir leiskite jam užuosti bei įvardinti įvairius daiktus ar maisto produktus

Propriocepcijos sistema (kūno padėties erdvėje suvokimas). Jei vaikas atrodo nerangus, negali ramiai nusėdėti vienoje vietoje, yra neįprastai aktyvus ir įsiaudrinęs, didžiąją laiko dalį eidamas nuolat atsitrenkia į daiktus ar žmones, smarkiai trypia kojomis, kramto drabužių rankoves..

  • Atlikite jogos pratimus. Imituokite įvairius gyvūnus
  • Panaudokite terapinį kamuolį ir atliktite paspaudimus su juo (vaikui gulint ant nugaros ir ant pilvo)
  • Panaudokite kūno kojinę
  • Po maudymosi vaiką tvirtai apgaubkite/susukite į rankšluostį
  • Paparašykite vaiko stumti ir traukti įvairius didesnius objektus, o svarbiausia... NEPAMIRŠKITE STIPRIAI APSIKABINTI

Interocepcija (gebėjimas jausti savo vidinius kūno procesus). Jei vaikas nesuvokia, kad yra alkanas, susižeidęs nejaučia skausmo,  nespėja į tualetą ir dažnai dėl tos priežasties patiria nesėkmes..

  • Atlikite kvėpavimo pratimus
  • Praktikuokite jogos pratimus
  • Atlikite gilius paspaudimus
  • Suteikite intensyvaus sensorinio potyrio
  • Įtraukite į dienos rutiną fizinio krūvio užsiėmimus
  • Pasakokite vaikui apie įvairius kūno pojūčius (pilvo gurgimą, kaip kūnas reaguoja kai yra šalta ir t.t.) pasitelkite šių procesų vizualizacijas
Į viršų

Konsultacija Jūsų namuose

Kontaktinė ergoterapeuto konsultacija

Nuotolinė ergoterapeuto konsultacija